Czym jest Liga Innowacyjności?

To przykład jednego z prostych pomysłów na stymulowanie innowacyjności pracowników. Idea nie jest nowa, gdyż po raz pierwszy zastosowano ją w eksperymencie Hawthorne Electric. Jest to jednak znakomity przykład na to, że nawet w sektorze SME, który ma ograniczone możliwości budowy drogich struktur zajmujących się tworzeniem innowacji można je z powodzeniem stymulować. Opisane niżej rozwiązanie wdrożyliśmy u jednego z producentów materiałów budowlanych na Mazowszu. Z punktu widzenia zarządzania był to dla nas bardzo ciekawy przypadek, gdyż dawał możliwość obserwowania różnic w rezultatach pracy w dwóch zakładach, z których tylko w jednym wdrożono tą inicjatywę, a drugi – funkcjonował „po staremu”.

Ogólne założenia
  1. Wszyscy pracownicy mają prawo do zgłaszania w dowolnym momencie innowacyjnych pomysłów, które mają potencjał do zwiększania wydajności pracy, podnoszenia jakości i estetyki wyrobów, poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy.
  2. Każdy pomysł był oceniany punktowo pod względem korzyści w zakresie oszczędności kosztów, wpływu na wzrost produkcji, jakości i estetyki wyrobów, poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy.
  3. Raz w miesiącu pomysły były oceniane pod względem liczby uzyskanych punktów i oszczędności w produkcji, a następnie przyznawano im wartości punktowe, zgodnie z procedurą. Pomysły z najwyższą liczbą przyznanych punktów były kwalifikowane do nagród miesięcznych. Do każdej nagrody przypisywano określoną liczbę punktów i nazwę nagrody. Raz w roku przyznawano nagrody roczne dla pomysłów przedstawionych w okresie ostatniego roku z najwyższą liczbą punktów i wartości oszczędności.
Wdrożenie
  1. Szkolenie i instrukcja dla pracowników, jak opracowywać innowacje i jak je opisywać
  2. Opracowanie metody oceny korzyści i przeliczania ich na punkty a następnie nagrody pieniężne
  3. Opracowanie wskaźników poprawy (efektywności, jakości itd.) dla inicjatyw oraz zbudowanie systemu monitorowania i raportowania wyników.
  4. Zbudowanie procesu komunikacji do Innowatorów oraz pozostałych pracowników.
Korzyści biznesowe

Podzieliliśmy je na dwie grupy. Pierwsza – dotyczy pracowników:

Pracownicy, którzy zaangażowali się w generowanie inicjatyw odczuwali wyraźnie większą satysfakcję z pracy; praca zaczęła być dla nich bardziej sexy. Zaobserwowaliśmy u Innowatorów wyraźny wzrost poczucia osobistej wartości i znaczenia dla firmy, które dodatkowo wzmacniane było przez uznanie przekazywane przez innych pracowników.

Nie bez znaczenia była również satysfakcja materialna, dzięki istotnemu wzrostowi miesięcznych dochodów.

Druga – to korzyści dla firmy:

Uzyskano istotną poprawę efektywności pracy na 1-ego zatrudnionego, w porównaniu z zakładem nieobjętym inicjatywą. Istotnie poprawiły się również wskaźniki jakościowe produktów. Ponadto, Zakład zwiększył swoją zdolność do retencji pracowników, poprzez 30%-wy spadek rezygnacji z pracy. I co ważne, przez półtora roku od wdrożenia Ligii, żaden z Innowatorów nie zmienił pracy.

Andrzej Woźniakowski
Dr nauk społecznych
Doradca